Jotta yhteisö saadaan luotua, sen jäsenillä täytyy olla yhteisiä tavoitteita, arvoja ja kiinnostuksenkohteita. Täytyy olla myös uskottava edistäessään näitä tavoitteita. Sosiaalinen media on tehokas väline nykymaailmassa yhteistön rakentamiseen, mutta sen täytyy olla osallistavaa. Sosiaalinen media voidaan nykyisin nähdä eräänlaisena yrityksen tai organisaation peilinä, sillä on hyvin vahva vaikutus ihmisten käsityksen muodostamiseen. Ensikosketus asioihin luodaan yhä useammin sosiaalisen median kautta.

Esimies voi kannustaa sosiaalisen median käytössä mielestäni parhaiten olemalla positiivinen roolimalli. Käyttäytyminen somessa asettaa mallin sille, mikä on sallittua ja sopivaa. Kuten johtamisessa yleisestikin, tuo julki ne teot, joita haluat tiimisi jäljittelevän. Esimies saattaa asettaa sääntöjä tai hänellä voi olla tiettyjä odotuksia tiimin käyttäytymisen suhteen sosiaalisessa mediassa. Paras tapa kannustaa työntekijöitä haluttuun käytökseen ja toimintatapaan, on täyttää omat odotukset myös itse. Somesta voi omalla esimerkillään luoda joko negatiivisen ympäristön tai luoda siitä positiivista signaalia antavan ympäristön, jolloin se kannustaa ja rohkaisee myös muita käyttämään näitä kanavia organisaation eduksi. Esimiehen täytyy tuntea tiiminsä ja haastaa heitä eri tavoin osallistumaan. Hyvä esimies huolehtii myös tehokkaasta viestinnästä ja siihen sosiaalinen media on eri muodoissaan oikein oiva väline. Esimiehen on oltava intohimoinen työtään kohtaan kaikessa mitä tekee.

Työntekijälähettilyyttä tapahtuu aina, kun työntekijä avaa suunsa sanoakseen jotakin työnantajastaan työpaikan ulkopuolella. Työntekijät ovat yhä enenevässä määrin yrityksen tai edustamansa organisaation markkinoijia. Sen sanan saattajia, millainen mielikuva heille itselleen on organisaatiosta muodostunut. Tämä on merkittävä osa organisaation brändiä nykypäivän digitalisoituvassa maailmassa. Työntekijälähettilyys on nykyisin hyvin korostunut sosiaalisen median kehittymisen myötä, mutta sitä on aina ollut olemassa. Aina on puhuttu työtyytyväisyydestä ja työntekijöiden sitouttamisesta. Työtyytyväisyys on aina levinnyt eri muodoissaan organisaation ulkopuolella monin eri tavoin, koko ajan yhä tehokkaammin, lähinnä sosiaalisen median ansiosta. Tyytyväisyys tai moite voidaan nykyisin ilmaista somen avulla välittömästi sen ilmettyä, se voi olla joko eduksi tai haitaksi edustettavalle organisaatiolle. Siihen organisaatio voi itse vaikuttaa. Puhun paljon organisaatio -termillä, koska en itse edusta yritystä.

Onnistuneen työntekijälähettilyyden ytimessä lienee onnistunut ohje ja organisaation käytännön kulttuuri, jota ei pelkällä ohjeella ole kovin helppo lähteä muuttamaan. Itse näen asian niin, että organisaation kulttuuri, joka on rakentunut vuosia, on se työntekijälähettilyyden lopputulos, on se sitten hyvä tai huono. Poliisiorganisaatiossa lähettilyys tieysti korostuu ja poliisin sisäisetkin asiat ovat alkaneet aika ajoin levitä julkisuuteen sosiaalisen median myötä. Mitään varsinaista ohjetta organisaatiossa ei minun tietoni mukaan ole luotu, mutta sitä ohjaa yksi yksinkertainen sääntö joka vannotaan jo valassa. Poliisin tulee toimia poliisin arvojen edellyttämällä tavalla myös siviilissä. Siinä on pähkinänkuoressa se ohje, jota organisaatio odottaa kaikkien noudattavan myös työajan ulkopuolella.

Markkinoinnin parissa työskentelevä Jani Wahlman on kiteyttänyt mielestäni hyvin 7.4.2016 kolumnissaan, "Työntekijälähettilyys ei rakennu onton perustan päälle. Se on strateginen päätös". Mielestäni se on nimenomaan strateginen päätös, jota täytyy seurata ja kehittää yhä aktiivisemmin muuttuvassa maailmassa. Kuten yrityksen tai organisaation strategiaa yleisestikin, myös työntekilähettilyyttä täytyy kehittää ja sen strategiseen kehittämiseen täytyy panostaa myös taloudellisesti. Yritys tai organisaatio on juuri niin hyvä, kuin sen työntekijät antavat ymmärtää. Tämän ajatusmaailman toisin vahvemmin myös poliisiorganisaatioon. Nyt työntekijälähettilyyteen ei ole panostettu riittävästi eikä ole täysin ymmärretty sen vaikutusta poliisin julkisuuskuvaan tai poliisin luottamukseen. Tämän kokoisen organisaation tulisi kehittää täysin oma strategiansa julkisuuskuvansa sekä poliisin luottamuksen edistämiseksi ja työntekijälähettilyyden tulisi olla sen strategian asia numero yksi.

Tämän kolumnin voi lukea osoitteessa: https://digitalist.global/talks/mita-on-tyontekijalahettilyys/

Kurssi lähenee loppuaan, mutta palaamme vielä kerran. Kiitos.