Kurssin ajan tehtävänä on ollut seurata kahta liike-elämän johtajaa, jotka ovat aktiivisia sosiaalisessa mediassa. Ylivoimaisesti suosituin ja luontevin tapa ison organisaation johtajalle on olla esillä Twitterissä. Muut alustat ovat käytössä selvästi hyvin harvoilla yritysjohtajilla tai korkeassa asemassa olevilla virkamiehillä. Itse päätin seurata Jaajo Linnonmaata, joka osaltaan johtaa useampia erilaisia pk-yrityksiä sen lisäksi, että toimii radio- sekä tv-juontajana. Hänellä on liike-elämään tarvittavia luontaisia lahjoja tehdä bisnestä ihmisten tarpeilla. Linnonmaa kiertää myös puhumassa yrittäjyydestä ja rohkaisee nuoria yrittäjyyteen. Toinen johtaja ketä seurasin 8 viikon ajan, on Timo Ritakallio, OP Ryhmän nykyinen pääjohtaja. Hänellä on mielenkiintoisia ja melko avoimia näkemyksiä yhteiskunnallisissa asioissa ja meitä yhdistää suuri kiinnostus urheilua kohtaan.

Linnonmaa ja Ritakallio toimivat hyvin eri tavalla sosiaalisessa mediassa, mutta onhan heillä täysin erilainen tausta ja tehtävä. Linnonmaan viestintä koskee paljon projekteja, joissa hän on mukana ja hän tekee paljon niin sanottua piilomarkkinointia ja käyttää somea siinä hyödykseen. Linnonmaa on radiojuontajana myös ihmisten viihdyttäjä ja sitä statustaan hän pitää yllä myös somessa säännöllisillä päivityksillä, joilla on pelkästään tarkoitus hauskuuttaa ihmisiä. Samalla hän tekee toki koko ajan enemmän itseään tunnetuksi. Kuten edellä mainitsin, Linnonmaa markkinoi melko paljon liiketoimiaan omien someprofiiliensa kautta, joissa hän on tavalla tai toisella mukana, joko sijoittajana tai ihan operatiivisessa toiminnassa.

Ritakallio ei niinkään ota kantaa oman organisaationsa uutisiin, vaan osallistuu yhteiskunnalliseen keskusteluun ja kommentoi aktiivisesti muiden päivityksiä. Ritakallio on sosiaalisessa mediassa melko avoin, myös henkilökohtaisen elämänsä suhteen, eikä hän pelkää seisoa omien arvojensa takana. Toki hän myös kommentoi OP Ryhmän uutisia ja yleisesti konsernia koskevia asioita ja kiittää myös julkisesti omia joukkojaan. Mielestäni todella esimerkillinen, ja voisin kuvitella että hyvä johtaja, vaikka en ole tavannut henkilöä.

Molemmat näistä seuraamistani henkilöistä lyövät persoonansa peliin sosiaalisessa mediassa ja myös Ritakallio haluaa selvästi henkilöityä sosiaalisessa mediassa ja yhteiskunnassa ylipäätään. Hän ei halua olla vain suuren yrityksen pääjohtaja, jota kukaan ei varsinaisesti tunne, vaan paljon muutakin. Hän on valmis lyömään itseään likoon. Niin myös Linnonmaa. Näin he myös siinä samalla muodostavat omaa yhteisöään ja osallistavat alaisiaan sekä muita ihmisiä esimerkillään. Nykyajan johtaja on avoin ja tuo mielipiteensä julki, seisoo arvojensa takana ja keskustelee alaistensa kanssa, on kannustava. Vanha sodan ajan "norsunluutornin" -johtamistyyli on viimeistään nyt sosiaalisen median myötä jäämässä selkeästi pois, onneksi. Puhutaan nykyajan ihmisten johtamisesta, tai mitä termiä kukin haluaa käyttää.

Esimerkistä puheen olleen, Ritakallion someaktiivisuus lienee peruja osaksi myös OP Ryhmän entiseltä pääjohtajalta Reijo Karhiselta, joka on myös aktiivinen sosiaalisen median käyttäjä. Hän on myös avoimesti ottanut kantaa sosiaalisen median käyttöön ja sen merkityksen tärkeyteen:

"Johtajan tärkeimpiä tehtäviä on saada keskeisimmät sidosryhmät tietoiseksi siitä, mihin suuntaan yritys haluaa mennä. Tulevaisuuskuva syntyy vuorovaikuttamalla – helpoiten somessa. Tiedotteet eivät enää riitä ylläpitämään läpinäkyvyyttä, eivätkä vastaa kasvavaan kysyntään viestinnän reaaliaikaisuudesta. Jos haluaa olla läsnä siellä, missä nykyinen ja tuleva henkilökunta ja asiakkaat tai omistajat ovat, ei kerta kaikkiaan voi jäädä pois sosiaalisesta mediasta. Se on tapa olla osa niitä yhteisöjä, joihin haluaa kuulua. Se on myös väylä, jonka avulla voi kertoa näkemyksensä omin sanoin"

Mielestäni näihin lauseisiin kiteytyy loistavasti sosiaalisen median merkitys johtamisessa ja yrityksen/organisaation menestyksessä. Sosiaalinen media on isoa osa nykypäivää ja erityisesti tulevaisuutta. Tähän on hyvä päättää tämä kurssi, joka avasi hyvin paljon omiakin silmiä sosiaalisen median käytössä. Ehkä seuraavaksi aktivoidun Twitterissä :)

Kiitos!

-Henry